Tuesday, January 28, 2014

Q7: Your Opinion on Cheating on People

Posted by Mars Laini at 3:27 PM
Assalamualaikum..

Cheating. Everyone must had did it in their lives rite? Persoalannya sekarang untuk apa?

Asking my opinion on cheating and I will ask the question "for what you cheat?". Bagi mas nak cheat cheat orang ni kena bersebab DAN sebab tersebut mestilah tidak mementingkan diri sendiri atau untuk melepaskan diri daripada kesalahan yang diri sendiri buat.

Antara contoh cheat yang dibolehkan:
Cheat dengan tujuan nak memulihkan hubungan orang yang bergaduh. Contohnya, kawan kita dua orang sedang bergaduh. Kita taknak keruhkan suasana kita cuba 'menipu' agak mereka berdua kembali berbaik. Adakah itu salah?

Antara contoh cheat yang tidak dibolehkan:
Cheat dengan tujuan nak membela diri daripada kesalahan yang terang-terangan kita buat. Contohnya, kita pecahkan pasu bunga jiran kita. Kita menipu kata anak dia yang buat atau tak nak mengaku langsung. Tu kira menipu yang tak boleh la kan?

Kesimpulannya, manusia dah diberi akal oleh Allah untuk membeza mana baik mana buruk. Yang baik kita ambil, yang buruk kita buang. Cheating on people, most people misuse it for their own benefits. Sebab itu orang akan terus pandang serong kepada perbuatan menipu ni kerana ia mendatangkan lebih banyak keburukan. 

O.N.D.A.K.E.Y.B.O.A.RD.
The seventh done, jangan cuba nak belajar menipu pulak lepas ni ye  

0 comments:

Post a Comment

Komen la sikit ye.. jangan la baca je.. hehehe :P

 

~When a King Speaks~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea